Albert Heijn Doorn eerste dementievriendelijke supermarkt

8 juli 2015

Staatssecretaris Van Rijn van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS) bezocht vandaag Albert Heijn in Doorn, de eerste dementievriendelijke supermarkt van Nederland. Dit initiatief past perfect in het plan van de staatssecretaris om het besef en het begrip van de samenleving voor dementie te vergroten. Hiervoor is tot 2020 een bedrag van 2 miljoen euro per jaar beschikbaar. Het plan wordt uitgevoerd in het kader van het Deltaplan Dementie. 

Volgens staatssecretaris Van Rijn zal dementie de komende jaren een steeds grotere rol in ons dagelijks leven spelen. Om te voorkomen dat mensen met dementie in een isolement terechtkomen, is een betrokken samenleving nodig waarin meer mensen weten wat dementie is en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan. “We zijn hard bezig om meer aandacht te besteden aan onderzoek naar dementie. Maar we moeten ons ook realiseren dat zeventig procent van de mensen met dementie gewoon thuis woont. Het is belangrijk dat deze mensen een zo gewoon mogelijk leven kunnen leiden”, zo zei hij vandaag in Doorn.

 

Dementievriendelijke supermarkt
Albert Heijn in Doorn is een prachtig voorbeeld van wat de staatssecretaris voor ogen heeft. Supermarktmanager Nico Spierenburg ontwikkelde samen met Alzheimer Nederland een dementietraining voor zijn personeel. Vijfentwintig medewerkers leerden de signalen van dementie herkennen en kregen omgangstips, zoals geduldig zijn en blijven, simpele en duidelijke informatie bieden en oogcontact maken. Na afloop is de opgedane kennis met een zelfgemaakte flyer overgebracht op alle andere collega’s. In de afgelopen periode hebben zogenoemde ‘mystery shoppers’ gecontroleerd of de medewerkers daadwerkelijk dementievriendelijk zijn. De supermarkt doorstond deze proef glansrijk en mag zich vanaf vandaag officieel een dementievriendelijke supermarkt noemen. “Vanuit mijn rol als supermarktmanager wil ik al mijn klanten goede service bieden. Ook mensen met dementie”, aldus Nico Spierenburg. “Het is onvoorstelbaar mooi dat alle 192 medewerkers, van vakkenvullers en kassamedewerkers tot leidinggevenden, zich zo hebben verdiept in mensen met dementie. Ik ben erg trots op wat wij samen hebben bereikt”, aldus Nico Spierenburg.

 

Begrip en rust
Voor veel mensen met dementie is het belangrijk dat zij boodschappen kunnen blijven doen bij hun vertrouwde supermarkt. Volgens mantelzorgers is het daarom erg fijn dat het personeel dementie herkent en erkent. Als iemand met dementie bij de kassa even niet meer weet hoe hij of zij moet betalen, dan moet het personeel rust en begrip uitstralen. Te veel stress zorgt er namelijk voor dat de verwarring bij degene met dementie alleen maar groter wordt. Ook op andere plekken in Nederland ontstaan dementievriendelijke initiatieven. Zo gaat Camping Bergzicht in Ommen later dit jaar vakanties aanbieden voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Zij kunnen dan gebruik maken van twee vakantiehuisjes naast elkaar, waar degene met dementie wordt verzorgd door deskundig personeel. Dit geeft de mantelzorger de gelegenheid om weer even op adem komen.

 

Steun voor drie pijlers
Het vergroten van kennis en besef van dementie in de samenleving is onderdeel van de hervorming van langdurige zorg. Die is er op gericht de kwaliteit, houdbaarheid en betrokkenheid bij de zorg te versterken en te verbeteren. Al eerder maakte het kabinet bekend om tot 2017 een bedrag van 32,5 miljoen euro te investeren in de uitvoering van Memorabel, het onderzoeksprogramma van het Deltaplan Dementie. Met de toekenning van 16 miljoen voor extra maatregelen, steunt het kabinet nu ook de twee andere pijlers van het Deltaplan Dementie: betere zorg voor mensen met dementie en een dementievriendelijke samenleving.

 

Meer bewustzijn over dementie
Denijs Guijt, directeur van het Deltaplan Dementie, is blij met de toezegging van de staatssecretaris. “Wij gaan de komende tijd samen met Alzheimer Nederland en PGGM en onze andere partners aan de slag om verder invulling te geven aan de dementievriendelijke samenleving en het verbeteren van de dementiezorg.” Volgens prof. dr. Philip Scheltens, directeur van het VUmc Alzheimercentrum en bestuurslid van het Deltaplan Dementie, blijft het heel belangrijk om meer bewustzijn over dementie te creëeren. “Dit soort initiatieven helpen ook weer om onderzoek naar dementie te promoten. Bovendien zijn ze noodzakelijk om ervoor te zorgen dat mensen met dementie kunnen blijven meedoen in de samenleving. In mijn gesprekken met patiënten hoor ik dat dit ontzettend belangrijk voor ze is. Het is geweldig om te zien dat steeds meer winkeliers en ondernemers de verantwoordelijkheid nemen om hier iets mee te doen.”