Met een gerust hart van A naar B in een dementievriendelijke taxi

23 september 2020

Wie denkt dat het werk van een taxichauffeur alleen bestaat uit mensen van A naar B brengen, heeft het mis. Een goede taxichauffeur kan niet alleen goed rijden, maar is ook communicatief en sociaal vaardig. De kans is namelijk groot dat er regelmatig iemand met dementie in zijn of haar taxi stapt. Om er voor te zorgen dat chauffeurs mensen met dementie op de juiste manier benaderen, ontwikkelden het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) en Samen dementievriendelijk speciale trainingen voor de taxibranche. 

De eerste zomerstorm is nog in volle gang als we eind augustus in het Noord-Brabantse Genderen aanbellen bij Peer Vos, arbocoach bij het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM). Aan de keukentafel vertelt Peer over zijn werk in de taxibranche, waar iedere chauffeur wel eens een onverwachte situatie terecht komt als hij of zij een passagier met dementie vervoert. Denk aan een verkeerd of oud adres opgeven, niet klaar zijn als de taxi voor de deur staat, in paniek raken als hij of zij de route niet herkent, niet naast iemand anders willen zitten in het taxibusje, niet in de taxi willen stappen of te vroeg willen uitstappen, de portemonnee of andere spullen kwijt of vergeten zijn, in de war raken als er een andere chauffeur voor de deur staat omdat de vaste chauffeur op vakantie is…. Het zijn slechts een paar voorbeelden die Peer van chauffeurs hoort. “De een weet daar beter op in te spelen dan de ander. Chauffeurs die dagelijks of wekelijks dezelfde passagiers vervoeren weten precies wat ze moeten doen om een passagier gerust te stellen, maar een tijdelijke invaller weet dat vaak niet”, zegt Peer. Om de chauffeurs daar bij te helpen, ontwikkelde SFM samen met Samen dementievriendelijk de gratis online training ‘In de taxi’. Hiermee leren chauffeurs dementie herkennen en krijgen ze handvatten voor hoe ze goed kunnen omgaan met passagiers met dementie.

 

“Even oogcontact maken om een passagier gerust te stellen was voor mij een echte eye opener”

 

Sneeuwbaleffect

Voor chauffeurs die meer verdieping willen is er een praktijktraining op locatie. Daarin worden situaties die zij in het dagelijkse werk kunnen tegenkomen nagebootst in rollenspelen. Verhelderend en leerzaam, vindt Peer. “Even oogcontact maken om een passagier gerust te stellen was voor mij een echte eye opener. Vooral voor taxichauffeurs is het belangrijk om daar goed op te letten, omdat je een passagier niet zo gemakkelijk recht in de ogen kan aankijken als je naast of voor ze zit in een auto of busje.” Tot nu toe volgden bijna 1.600 chauffeurs beide trainingen waarmee ze een officieel certificaat van Samen dementievriendelijk ontvingen. Een mooi aantal, maar Peer ziet graag dat er veel meer dementievriendelijke taxichauffeurs komen. Hij vertelt dat 35 taxileraren inmiddels de train-de-trainer opleiding van Samen dementievriendelijk volgden en dus praktijktrainingen aan taxichauffeurs mogen geven. “De komende tijd willen we zoveel mogelijk taxileraren te stimuleren om ook de train-de-trainer opleiding te gaan doen, zodat er hopelijk een sneeuwbaleffect ontstaat.” Ook is de branchetraining erkend door de Stichting TX-Keur, het landelijke en onafhankelijke kwaliteitskeurmerk voor taxivervoer. Peer hoopt dat dit een extra stimulans is voor taxibedrijven om de training op te nemen in het jaarlijkse opleidingsprogramma van hun chauffeurs.

 

“Het vervoer van kwetsbare groepen mensen vraagt veel creativiteit en flexibiliteit van de chauffeurs”

 

Professionele uitstraling

De taxibranche heeft het moeilijk, vooral sinds de uitbraak van de coronapandemie. Veel taxi’s stonden maandenlang noodgedwongen stil. Hoewel het vervoer weer op gang gekomen is, stellen de coronamaatregelen de branche voor nieuwe uitdagingen. “Wij verzorgen het vervoer voor kwetsbare groepen mensen, waaronder mensen met dementie. Dat vraagt veel creativiteit en flexibiliteit van de chauffeurs”, zegt Peer. Hij vindt dat ze meer respect verdienen. “Het vak van taxichauffeur is zoveel meer dan alleen mensen van A naar B brengen. Chauffeurs hebben veel om op te letten in een kleine ruimte: het vaak drukke verkeer op de weg, het welzijn van de passagiers en tegenwoordig ook nog de juiste opvolging van de coronamaatregelen. Bovendien behoort een deel van het personeel zelf ook tot de risicogroep: twintig procent van alle taxichauffeurs is ouder dan 65 jaar”, zegt Peer. Een ander gevolg van de coronacrisis is helaas dat er al een paar maanden geen praktijktrainingen zijn gegeven. Peer hoopt dat ze binnenkort weer kunnen starten - uiteraard geheel coronaproof. “Ik ben erg tevreden over de samenwerking met Samen dementievriendelijk”, zegt Peer. “Het is voor beide partijen een echte win-win situatie. Samen dementievriendelijk heeft er belang bij dat zoveel mogelijk mensen weten hoe ze goed omgaan met mensen met dementie. Voor de taxibranche zorgt het voor een extra professionele uitstraling, omdat het onze chauffeurs in staat stelt hun werk voor deze kwetsbare groep mensen nóg beter te doen.” 

 

De resultaten

  • Ontwikkeling van branchetraining ‘In de taxi’, bestaande uit een gratis online training en een praktijktraining
  • 1.600 taxichauffeurs volgden beide trainingen en ontvingen een officieel certificaat van Samen dementievriendelijk
  • 35 taxileraren zijn opgeleid om de praktijktrainingen te kunnen geven 
  • De branchetraining is erkend door de Stichting TX-keur - een extra stimulans voor taxibedrijven om de training aan de bieden aan hun chauffeurs