Van Rijn: “Iedereen kan dementievriendelijk worden”
Op maandag 9 mei gaf staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) het startschot voor een vijf jaar durende campagne die tot doel heeft Nederland dementievriendelijker te maken. Hij deed dit op het internationale congres in Amsterdam: “Living well with(out) dementia” dat in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap werd gehouden: ‘Het is nu ook tijd geworden om de mens met dementie serieus te nemen. Verreweg de meeste patiënten wonen thuis en dat gaat vaak best goed. Nu gaat dat in Nederland om 260.000 mensen, over dertig jaar zijn het er 400.000. Ze wonen in onze stad, in ons dorp, in onze straat. Daar moeten we mee leren omgaan. We moeten een beetje op ze letten.’
Bewustwording
De campagne vormt een belangrijke invulling van de derde pijler van het Deltaplan Dementie die de ambitie heeft om de samenleving dementievriendelijk te maken. Pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en Alzheimer Nederland zijn de trekkers van de campagne en werken nauw samen met diverse grote en kleine organisaties en (ervarings)betrokkenen. Tot 2020 is hier door VWS een bedrag van € 10 miljoen beschikbaar gesteld.
Daarmee wordt de komende vijf jaar onder de naam Samen Dementievriendelijk een beweging tot stand gebracht die Nederlanders bewust moet maken van de impact van dementie. Tijdens het congres meldde Van Rijn zich als eerste Nederlander op de nieuwe website www.samendementievriendelijk.nl aan waarbij hij alle Nederlanders opriep dit ook te doen. Veel Nederlanders volgden zijn voorbeeld op de eerste dag van de campagne.
Aanpak
Het is de ambtitie van van de campagne om minstens met één miljoen Nederlanders in contact te komen en hen bewust te maken van dementie. Nadat men zich heeft aangemeld op www.samendementievriendelijk.nl. kan men de online training GOED doorlopen. De training leert door middel van 4 eenvoudige stappen –Geruststellen, Oogcontact maken, Even meedenken en Dankjewel – hoe we mensen met dementie in situaties kunnen herkennen en vervolgens ook in actie kunnen komen.
Samen
Rob Wolvekamp, directeur Deelnemers van PGGM dat samen met Alzheimer Nederland initiatiefnemer is: “Je voelt dat je wat moet doen aan dit groeiende probleem in onze samenleving, dat hoor je ook om je heen, maar de vraag is ‘wat dan precies?’ Vandaar dat wij echt geloven in deze nieuwe en unieke aanpak om Nederland bewust te maken van dementie en wat wij er samen aan en mee kunnen doen, voor een waardevolle toekomst van iedereen.”
Gea Broekema-Procházka, directeur van Alzheimer Nederland, over de campagne: “Eigenlijk is het heel eenvoudig: door dementie collectief te accepteren. Door juist niet te focussen op de vele diverse angsten, vooroordelen en taboes rondom de ziekte, maar door dementie te zien als iets waar we samen mee om moeten gaan”.
Meer informatie over de voortgang van de campagne?
0 reacties